• predpredaj
  • -15%
  • Vybraný produkt

Kieślowski v detaile

  • predpredaj
  • -15%
  • Vybraný produkt

predpredaj

16,92 € s DPH 19,90 €
- +
Prekladateľ: Miroslav Zumrík
Rok vydania: 2022
Počet strán: 624
Jazyk: Slovenčina
Väzba: mäkká
ISBN: 978-80-8203-351-2

O knihe

Milí čitatelia, ak si túto knižku objednáte pred 27. májom, budete si na ňu musieť chvíľu počkať. Zato ju však budete mať s výhodnou 15% predpredajovou zľavou. Ak si spolu s ňou objednáte aj iné knižky, objednávku vybavíme až po naskladnení tejto novinky.

Keď si Krzysztof Kieślowski kúpil motorku, najskôr ju rozmontoval do poslednej skrutky a znova zložil, aby zistil, ako funguje. Presne tak isto pristupoval aj k svojim filmovým hrdinom.

Poľská reportérka Katarzyna Surmiak-Domańska, autorka skvelej reportážnej knihy Ku-Klux-Klan. Tady bydlí láska, sa rozhodla preskúmať život, osobnosť i tvorbu jedného z najvýznamnejších režisérov dejín svetovej kinematografie. Krzysztof Kieślowski bol iba neznámy Poliak, ktorý v deväťdesiatych rokoch vyšiel z tieňa postkomunistického priestoru a svojimi filmami napokon dobyl celý svet od Berlinale až po Cannes, kde mu v roku 1994 vyfúkol vytúženú Zlatú palmu nečakaný víťaz Pulp Fiction.

Detstvo Krzysztofa Kieślowského bolo výrazne poznačené predčasnou smrťou chorľavého otca. Nasledovalo obdobie hľadanie sa a zúfalá snaha vyhnúť sa povinnej vojenskej službe, pri ktorej sa opakovane podrobil brutálnej hladovke. Nasledovali pokusy opakovane sa dostať na slávnu lodžskú filmovú školu a neskôr prišli prvé svieže dokumentárne filmy, ktoré sa zameriavali na skutočných ľudí a nie „hrdinov“. Prišli však aj neúspechy, odmietnutie kritiky a úsilie zachovať si objektivitu a triezvosť nielen počas rozmachu hnutia Solidarność, či výnimočného stavu, ale aj po dosiahnutí celosvetového úspechu.

Katarzyna Surmiak-Domańska hovorí, že túto knihu nenapísala od stola. Stretla sa s množstvom ľudí, na ktorých Krzysztof Kieślowski zanechal svoj ľudský odtlačok. Nevynecháva pritom žiaden úsek života svojho hrdinu, rozoberá ho na súčiastky tak, ako on kedysi dávno svoju prvú motorku. Jej kniha Kieślowski v detaile je výnimočná biografia, skvelá reportáž a zároveň pútavý román nielen o slávnom režisérovi, ale aj o zmenách, ktorými si prešla Stredná Európa na prahu nového tisícročia.

Kieślowski v detaile vychádza v preklade Miroslava Zumríka.

O autorovi

Katarzyna Surmiak-Domańska

Katarzyna Surmiak-Domańska (1967), poľská reportérka a spisovateľka. Absolvovala romanistiku na Varšavskej univerzite. Od roku 1995 spolupracuje s denníkom Gazeta Wyborcza, v ktorom publikuje predovšetkým reportáže, v ktorých sa nevyhýba ani kontroverzným témam týkajúcim sa sexuality: mnohé z jej textov rozprávajú príbehy transvestitov, transsexuálov či gejov a lesbických žien, ktorí a ktoré vychovávajú deti. Zaujíma sa však taktiež o príbehy sexuálnych násilníkov, pedofilov či poľských nacionalistov.
Od roku 2010 prednáša o poľskej reportážnej škole na varšavskom Inštitútu reportáže.
V roku 2015 vydala reportážnu knihu Ku-klux-klan. Tady bydlí láska (české vydanie Absynt 2017). Bola za ňu byla nominovaná na Cenu Ryszarda Kapuścińského za literárnu reportáž a taktiež na prestížnu poľskú literárnu cenu Nike.
V roku 2018 vydala biografickú reportáž o živote a tvorbe Krzysztofa Kieślowského Kieślowski v detaile (slovenské vydanie Absynt 2022).
Jej zatiaľ poslednou knihou je rodinno-historický príbeh Czystka (Čistka) roku 2021, ktorý skúma poľsko-ukrajinské vzťahy poznačené volynským masakrom.

Recenzie

Kieślowski v detaile

Krzysztof Kieślowski bol výnimočný režisér. Originálny majster metafyzických operácií. Skladaním konkrétnych obrazov, dokumentárnych kúskov skutočnosti, dokázal zachytiť neviditeľné: vnútorný kozmos človeka, jeho existenciálne obavy, túžby, sny i to, čo ho presahuje. Kameru používal ako nástroj na skúmanie sveta a kinematografia sa pre neho stala priestorom na premýšľanie. Niektoré jeho práce sú vystavané ako filozofické úvahy, obrazmi dokázal vyjadriť poznanie, ktoré sa nedá presne uchopiť slovami. Dokumenty Továreň, Pred jazdou, Z hľadiska nočného strážnika, Neviem, Hovoriace hlavy i hrané filmy Jazva, Náhoda, Bez konca, Amatér, Dekalóg, Dvojaký život Veroniky sú svedectvom o presnom analytickom uvažovaní a zároveň o veľkej citlivosti k ľuďom pred kamerou, skutočným či fiktívnym. Myslím, že práve táto výnimočná vnímavosť, intenzívna túžba pochopiť, čo to je ľudská bytosť, nás dodnes emocionálne zasahuje a dojíma. Krzysztof Kieślowski odišiel predčasne a jeho nenakrútené filmy mi chýbajú. Kniha Katarzyny Surmiak-Domańskej – svojský dokumentárny román bohatý na informácie, spomienky blízkych, priateľov i spolupracovníkov – je príležitosť s ním opäť chvíľu pobudnúť.

Martin Šulík, režisér

Súvisiace produkty