Keď sa z reportáže stáva literatúra

Keď sa z reportáže stáva literatúra

Jeho meno sme si zaradili do poličky k takým velikánom svetovej literatúry ako Márquez, Joyce či Hemingway. Právom. Naučil nás totiž, že reportáž nie je len novinovým žánrom, ale plnohodnotným dielom, v ktorom sa snúbi literárne umenie i hlboká znalosť sveta a zákonitostí jeho fungovania. Ryszard Kapuściński, otec poľskej reportážnej školy, je dodnes inšpiráciou pre mladú reportérsku generáciu po celom svete. V jeho knihách ožívajú byrokratické príšery i bezcitné monštrá vládnucich diktátorov. Nie sú to však len obrázky z minulosti, ale aj varovania pre súčasnosť. V Absynte patrí Kapuściński medzi našich najväčších miláčikov a hneď pri našom vzniku sme sľúbili, že postupne prinesieme všetky jeho podstatné diela.

Ďalší deň života

O svojej angolskej reportážnej knižke Ďalší deň života Ryszard Kapuściński povedal, že bola zlomovým dielom jeho tvorby. Do Angoly odišiel ako reportér, no vrátil sa z nej ako spisovateľ. Pred očami sa mu zmenila ďalšia krajina. Vstúpte spoločne s ním do sveta, v ktorom kolonialisti v panike opúšťajú krajinu a Angolčania sa snažia uchopiť jej osud do vlastných rúk. Prežite „ďalší deň života“ po boku vnímavého a múdreho sprievodcu.

Eben

Pri svojich návštevách afrických krajín sa snažil vyhýbať hlavným cestám, palácom i veľkej politike. Oveľa dôležitejší a zaujímavejší bol preňho život obyčajných ľudí. Tento kontinent sa mu stal druhým domovom a dobre vedel, že poznať celú Afriku nie je možné. Aj preto, že niečo ako „celá Afrika“ neexistuje. Je to ozajstný oceán, osobitná planéta, bohatý vesmír. Odhaľte jej príbeh v legendárnej knižke Eben.

Impérium

Časozberná reportáž zachytávajúca existenciu i rozpad sovietskeho impéria, s ktorým žil Kapuściński bok po boku takmer celý svoj život. „Pri písaní Impéria, som využil asi desať percent materiálu. A pritom som plný nenapísaných príbehov...“ priznáva autor. Knihu Impérium, ktorá rozpráva príbeh pádu socialistického molocha, si obľúbili mnohí slovenskí čitatelia. Aktuálne ju máme pre vás dostupnú vo výbornom českom preklade.

Šachinšach

Fascinujúca reportáž o tom, ako môže korupcia a rodinkárstvo zničiť jednu krajinu, ale aj príbeh o mechanike revolúcie. Diktatúra samoľúbeho šacha Rezu Pahlavího priviedla Irán k nevyhnutnému prevratu. Bolo to prirodzené – bezohľadný štát so všemocnou tajnou políciou nemohol vydržať dlho. A rovnako prirodzené bolo, že Ryszard Kapuściński bol pri tom. Započúvajte sa do ticha pred púštnou búrkou!

Aj vy uvažujete o živote a tvorbe tohto svetoznámeho reportéra? Premýšľate, ako je možné preskákať všetky tie situácie na hrane života, spoznať ľudí počas zúrivých občianskych vojen, zorientovať sa v chaosom zmietaných cudzích krajinách a popri tom si stále uchovať citlivosť na rozlišovanie tých najdrobnejších detailov? Aj v tom spočíva umenie Ryszarda Kapuścińského, ktorý tvrdil, že na to, aby mohol napísať jednu stranu knihy, potrebuje prečítať sto strán, ktoré pred ním o skúmanej krajine napísal niekto iný. A samozrejme – zažiť si ju aj na vlastnej koži. Teraz môžete celý pestrý svet prežiť spolu s ním v jeho nevšedných reportážnych knižkách!