Kniha je trpkým zmierením sa (autorky) s mýtom o Švédsku tridsiatych
rokov ako o krajine rovnosti, solidarity a pokroku, pre ktorú však
niekoľko stoviek „rasovo cudzích“ utečencov predstavuje ohrozenie
spoločenského blahobytu. Švédsky antisemitizmus tridsiatych rokov nie je
žiadnym tajomstvom, ale až kniha Elisabeth Åsbrink ukázala, akými
samozrejmými, všeobecne necitlivými a krutými činmi sa prejavoval.
Poukazuje taktiež na to, do akej miery sa švédskej, ale nielen švédskej
spoločnosti podarilo vytlačiť z povedomia zodpovednosť za holokaust.
Historická reportáž A vo Viedenskom lese stále stoja stromy je tiež
knihou o súčasnosti, keďže „poukazovanie na hanebnú minulosť prebúdza
citlivosť na drámu, ktorá sa odohráva pred našimi očami – drámu
utečencov v súčasnom svete“. Rasizmus neumrel, len zmenil jazyk. Pojem
„horšej rasy“ nahradila „cudzia kultúra“.
Kniha vo Švédsku vyvolala škandál ešte pred zverejnením. „Všetci milujú mýty o svojej histórii. Zvlášť sa nás dotkne, ak niekto vytiahne na denné svetlo zabudnuté príbehy spojené s holokaustom a antisemitizmom,“ napísal Wojciech Orliński. Keď sa pred niekoľkými rokmi dostali na verejnosť informácie o minulosti Ingvara Kamprada, zakladateľa IKEA, o jeho stykoch a podpore švédskych fašistov, verejne vystúpil s prosbou o prepáčenie, napísal list svojim zamestnancom a svoju prosbu opakoval v nespočetných interview.