Životy, o ktorých sa oplatí čítať: Edícia 100%

Životy, o ktorých sa oplatí čítať: Edícia 100%


Vydavatelia Filip Ostrowski a Juraj Koudela vyberajú knihy do edície 100% spomedzi silnej súčasnej svetovej beletrie, ktorá sa nachádza na pomedzí non-fiction literatúry. Spoločným menovateľom je človek a jeho silný príbeh. Dejovosť a jedinečné príbehy „stopercentiek“ presakujú až na ich obálku vďaka linorytovým grafikám Tomáša Klepocha, ktorý do nich vnáša osobné impresie z čerstvo prečítaných textov. V týchto dňoch bola zahájená virtuálna výstava týchto grafík s názvom Absynt vo výklenku, ktorú pripravil Artattack v Novej Cvernovke, kam si už môžete zájsť aj fyzicky a vybrať si obľúbenú grafiku. Pri tejto zvláštnej príležitosti vám v tomto blogu vám prinášame špeciálny knižný výber od Tomáša Klepocha.

Pre jednu a sto piesní – Liao I-wu

Kniha z totalitnej Číny vás prenesie do prostredia väzenia, kde sa pre svoje básne ocitol autor a protagonista Liao I-wu a strávil tu medzi vrahmi a zlodejmi dlhé štyri roky. Predtým básnik, umelec, potom vyhnanec a reportér. Tomáš Klepoch si ako motív obálky vybral staré audiokazety: „Tie kazety mu až po rokoch predhodili ako dôvod jeho väznenia. To, čo Liao prežíva v base je absolútne šialené... Podstatné je, že na tých kazetách mal zaznamenanú svoju poéziu. ...On si totiž svoje básne nahrával a tie sa potom šírili medzi ľuďmi. A takto prišiel o dvanásť rokov života, kvôli zopár kazetkám.“ Báseň Masaker, kvôli ktorej sa Liao I-wu stal politickým väzňom, odkazuje na krvavé potlačenie zhromaždení na Námestí nebeského pokoja v roku 1989. Tento príbeh v edícii 100% upevňuje hodnotu ľudskosti navzdory ťažkým okolnostiam. Kúpiť v y-shope.

Rozbitý pohár – Alain Mabanckou

V jednej konžskej krčme s názvom Na sekeru sa nedáva spoznáte všetky odtiene obyčajného ľudského života. Príbeh je nasýtený hektolitrami červeného vína a dáva zmysel napriek alebo práve vďaka jeho silnému opojeniu. Autor obálky Tomáš Klepoch vysvetľuje kontext vzniku obálky:„...zosobňuje bežné vlastnosti, vďaka, ktorým sa to dá celé prežiť. ‚Bicyklové kura‘, to je taký špeciálny typ afrického kuraťa, má hrozne silné nohy, pretože stále niekde behá. Nie je ako naše kurence, ktoré aj keď sú už dávno vypasené, stále niekde niečo zobkajú. Naproti tomu africké bicyklové kurča musí byť stále v strehu, žije na ulici a potravu si hľadá v dávno prebratých odpadkoch. Do grafiky som vyryl to kura, ako tancuje na kope vypitých fliaš vína.“ V tejto „stopercentke“ nájdete magický balans miestami prekračujúci hranice rozumu. Kúpiť v y-shope.

Koniec Edyho – Édouard Louis

Veľmi osobný príbeh mladého muža z chudobného severofrancúzskeho prostredia „white trash“. Vznik obálky podmienil zvláštny vzťah Tomáša Klepocha k autobiografickému príbehu spisovateľa Édouarda Louisa. Ako motív pre grafiku vybral výjav z koncertu: „... bol to pre mňa veľmi zvláštny moment a pred spisovateľom som si ho musel aj obhájiť. Na tom koncerte bola presne taká tá temná atmosféra, z ktorej chcel po celý čas utiecť: potetovaní páchnuci chlapíci s pivom v ruke. Také to rurálne prostredie, ktoré zo všetkého najviac neuznáva inú ako heterosexuálnu orientáciu. Na tom koncerte ho zrazu začal zozadu sexuálne obťažovať jeden takýto typ. V tom prítmí mu nebolo vidno do tváre, retiazka na krku a na tielku vycerený vlk. Keď sa protagonista vrátil domov, nabetón vedel, že je homosexuál. Neprišiel na to s nejakým intelektuálom v meste. Iróniou je, že sa mu to stalo práve s takýmto ‚venkovským balíkom‘ na dedinskom koncerte. Preto je tam toto. S autorom som musel trocha zápasiť, potreboval som mu vysvetliť, že mňa vlastne ten prvý plán (pozn.: smutný chlapec na väčšine obálok tejto knihy v zahraničí) vôbec nezaujíma, že oveľa viac chcem vyjadriť tú ‚kostnú dreň‘.“ Autor nakoniec súhlasil a išlo sa do tlače. Kúpiť v y-shope.